Dofinansowania z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie.
Na jakie działania można otrzymać dofinansowanie?
Finansowane będą projekty służące poprawie bezpieczeństwa pracy. Mogą one mieć charakter zarówno inwestycyjny jak i doradczy.
W ramach projektów inwestycyjnych dofinansowanie można otrzymać na zakup i instalację np.:
- osłon do niebezpiecznych stref maszyn i urządzeń,
- optoelektrycznych urządzeń ochronnych (kurtyn świetlnych, skanerów laserowych itp.),
- urządzeń ochronnych czułych na nacisk (mat, podłóg, obrzeży, krawędzi itp.),
- elementów systemów sterowania realizujących funkcje bezpieczeństwa (oburęcznych urządzeń sterujących, urządzeń blokujących zezwalających, wyłączników krańcowych itp.),
- kabin i obudów dźwiękoizolacyjnych lub dźwiękochłonnoizolacyjnych,
- obudów, osłon i ekranów chroniących przed promieniowaniem optycznym, hałasem oraz polami elektromagnetycznymi,
- wyrobów i ustrojów przeciwdrganiowych (wibroizolatorów, amortyzatorów itp.),
- neutralizatorów elektryczności statycznej,
- urządzeń oczyszczających powietrze (np.: filtrów, filtropochłaniaczy itp.),
- urządzeń i elementów wentylacji,
- urządzeń służących poprawie bezpieczeństwa pracy na wysokości,
- urządzeń służących ograniczeniu obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego przy pracach ręcznych związanych z przemieszczaniem ciężkich ładunków,
- urządzeń służących poprawie bezpieczeństwa pracy w przypadku narażenia na szkodliwe czynniki biologiczne.
W ramach projektu można zakupić również środki ochrony indywidualnej dla pracowników.
Oprócz inwestycji twardych w ramach dofinansowania można uzyskać również środki na projekty miękkie – doradcze. Dotyczyć one mogą np.:
- przeprowadzenie identyfikacji zagrożeń w miejscu pracy i ocena ryzyka zawodowego związanego z tymi zagrożeniami,
- wykonania pomiarów stężeń i natężeń szkodliwych czynników, występujących w miejscu pracy np: hałas, drgania, promieniowanie elektromagnetyczne, pyły, nadmierne obciążenie wysiłkiem fizycznym,
- dokonania doboru środków ochrony indywidualnej do zidentyfikowanych zagrożeń (bez uwzględniania kosztów zakupu tych środków),
- przeprowadzenie analizy i oceny ergonomiczności miejsc pracy,
- wykonania oceny bezpieczeństwa maszyn i instalacji technicznych,
- opracowania projektów technicznych środków ochrony zbiorowej lub instalacji innego sprzętu ochronnego na stanowiskach pracy.
Ważne: w ramach jednego wniosku można ubiegać się o sfinansowanie działań inwestycyjnych jak
i doradczych.
Pracodawca może ubiegać się o dofinansowanie kilkakrotnie pod warunkiem, że zakończył realizację poprzedniego projektu oraz pod warunkiem, że kolejny projekt nie będzie dotyczył takich samych działań (w tych samych obiektach).
Ile można otrzymać dofinansowania?
Wysokość dotacji zależy od wielkości firmy, liczonej ilością zatrudnionych na umowę o pracę pracowników:
Przedsiębiorstwo |
Ilość pracowników |
Poziom dotacji |
Maksymalna kwota dotacji |
||
doradztwo |
inwestycje |
łącznie |
|||
Mikro |
1 – 9 |
90% |
40.000 zł |
60.000 zł |
100.000 zł |
Małe |
10 – 49 |
80% |
60.000 zł |
90.000 zł |
150.000 zł |
Średnie |
50 – 249 |
60% |
80.000 zł |
180.000 zł |
260.000 zł |
Duże |
250 i więcej |
20% |
100.000 zł |
300.000 zł |
400.000 zł |
Jakie trzeba spełnić warunki i jaki jest tryb udzielania dofinansowania?
Przede wszystkim trzeba reprezentować firmę, która systematycznie odprowadza składki do ZUS. Następnie należy złożyć wniosek, który jest weryfikowany przez ZUS. Po pozytywnej weryfikacji formalnej i merytorycznej, podpisywana jest umowa i w terminie 14 dni przekazywana jest połowa zaplanowanych środków. W dalszej kolejności następuje odbiór projektu przez eksperta z dziedziny, której dotyczył wniosek. Po pozytywnym odbiorze w terminie 30 dni następuje wypłata drugiej transzy środków.